stenen - Reisverslag uit Montmort, Frankrijk van Marcel Hol - WaarBenJij.nu stenen - Reisverslag uit Montmort, Frankrijk van Marcel Hol - WaarBenJij.nu

stenen

Door: marcelhol

Blijf op de hoogte en volg Marcel

02 April 2012 | Frankrijk, Montmort

Ergens op de route in Spanje, ik ben vergeten waar precies, ligt een stapel stenen, waar pelgrims traditiegetrouw een steen achterlaten. Ik had geen steen meegenomen, maar stenen genoeg onderweg. Van die stenen die in Nederland door ProRail worden gebruikt onder het spoor. Erg pijnlijk als je erop trapt met vermoeide voeten. Niet van die gepolijste rivierstenen, maar van die hoekige, zonder een vlakke kant en als die er al is ligt die onder. Op een gegeven moment gaf ik weer een schreeuw. Een paar stappen verder besloot ik de gewraakte steen mee te nemen naar Spanje. Hij gaat op de stapel, als symbool voor alle kleine ergernissen waar ik me vaak aan stoot, maar waar ik ook overheen kan stappen.
Neem nou dit toetsenbord, ik ben gastvrij ontvangen na een telefoontje en kan gebruik maken van de computer. Hebben die Fransen een paar toetsen omgegooid. Ik zal verder typen als ware het een Nederlands toetsenbord, dan begrijpt u wat ik bedoel en als voorbeeld van iets waar je je aan kunt storen, of blij zijn met de gastvrijheid... Ergernis is een keuze.

Vqndqqg heb ik een beetje ver gelopen; vqn Ger,qine nqqr ?ont,ort; Ik zil nq,elijk in vijf dqgen vqn Rei,s nqqr Troyes; Nu ,oeten ,ijn voeten het bewuren nq "( k,: Er is echter hoop; ,orgen hoop ik een postkqntoor te treffen en stuur ik een pqqr kilo terug: Het volgende verhqql ,qqr zeer gezoon vqn ,ijn ,obiele telefoon:
?qqr; woqls ik ql weiM ergernis is een keuwe:

  • 02 April 2012 - 19:33

    Annelies Boshoven:

    Ha ha ik probeer me er niet aan te ergeren dat ik t laatste stuk van je verhaal niet kon lezen! Ik ken t verhaal van de steenhoop, de Cruz del Ferro, daar ben je voorlopig nog niet, dus je kan nog een flink eindje sjouwen met je "NS steen". In 1 vd vele boeken die ik al gelezen heb als voorpret op mijn eigen Camino kwam ik dit tegen:

    Iedere stap is vrede
    De stralende rode zon is mijn hart
    Elke bloem beantwoordt mijn glimlach
    Hoe groen en fris is al wat groeit
    Hoe verkoelend de wind
    Elke stap, gezet in vrede
    Verandert de weg-zonder-einde
    In een blijmoedig pad.

  • 02 April 2012 - 20:56

    Berend Vlieger:

    Lastig is dat als je ineens iets anders voorgeschoteld krijgt dan je gewend bent. Ligt dat nou aan die eigenwijze nederlanders of aan de eigenwijze fransen. Je weet toch dat ze in de VS weer een andere toetsindeling hebben, en dan voor de leestekens. Het blijft zwoegen en ploeteren in deze wereld.
    Maar ja kiezen is echt een belangrijk item in het leven van een mens, en is de moeite waard om te leren.

  • 02 April 2012 - 21:01

    Berend Vlieger:

    Toen ik je verhaal las, had ik de indruk dat je de boodschap van broeder Bolt in praktijk bracht. Het is het verhaal wat Jezus ons probeert bij te brengen in Lucas 6 (27-38).
    Het doet me deugd dat je de gastvrijheid van de Fransen ontdekt hebt. Het is echt niet het beroerdste volk van deze aarde, hoewel wij Nederlanders natuurlijk denken dat niemand aan ons kan tippen.
    Met deze gastvrijheid kom je echt Frankrijk wek door.
    Bon Courage pour le moment et Vaya con Dios.

  • 03 April 2012 - 14:44

    Liesbeth:

    Heb even voor je gegoogled (schrijf je dat zo?) je steen mag je bij je houden tot Cruz de Ferro.

  • 04 April 2012 - 10:00

    Jeroen:

    Ha Marcel,

    volhouden hoor. Je hebt toch een flink eind afgelegd in de afgelopen maand. (ik heb nog even gekeken op de routeplanner) Een stuk afzien hoort er denk ik wel bij op zo'n pelgrimsocht. Het heeft ook wel wat moois dat je jezelf daarin tegenkomt en toch doorzet.
    Heel veel succes en stuur maar een paar kilo terug :-)

    groeten Jeroen

  • 05 April 2012 - 11:50

    Je Vader:

    Ha Marcel. Tjonge zeg wat ga je snel, je bent al een heel eind.
    Waarom kies je niet voor een mooie gladde steen, die door weer en wind is gevormd? Je bent toch zelf ook gevormd door alle voor- en tegenspoed. Dus kom op weg met dat nare ding. Gezegende Goede Vrijdag.
    Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montmort

Santiago

Pelgrimage

Recente Reisverslagen:

22 Juni 2012

There and back again

26 Mei 2012

Burgos

16 Mei 2012

de bergen

13 Mei 2012

Arzacq-Arraziguet

12 Mei 2012

Boulangerie
Marcel

Op 6 maart begint mijn wandeling naar Santiago de Compostella. Ik hoop al mijmerend tijd te vinden voor het verwoorden van mijn bespiegelingen.

Actief sinds 29 Feb. 2012
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 20560

Voorgaande reizen:

06 Maart 2012 - 01 Juni 2012

Santiago

Landen bezocht: