Ardennen - Reisverslag uit Andenne, België van Marcel Hol - WaarBenJij.nu Ardennen - Reisverslag uit Andenne, België van Marcel Hol - WaarBenJij.nu

Ardennen

Door: marcelhol

Blijf op de hoogte en volg Marcel

22 Maart 2012 | België, Andenne

Inmiddels zit ik al weer een dag of wat in België. De avond voor ik de grens overging voelde ik weer dezelfde soort spanning als voor mijn vertrek. Ik kon niet meer vertrouwde boekje van 'vrienden op de fiets' voor de voorspelbare adressen, maar moest andere wegen bewandelen. Zo kwam ik in Luik, geen idee waar ik de nacht zou doorbrengen, bezocht de kerk van St. Jaques, vernam dat ik maar om 17.30 terug moest komen. Bleek dat er een mis was. Een vergelijkbaar gebeuren als bij Abdij Sion, maar dan de vrouwelijke versie.
Na afloop vraag ik een zuster waar normaliter pelgrims overnachten. Ze tovert een mobiele telefoon uit haar habijt en belt moeder overste om te vragen of er plek is voor en logé. Ineens heb ik een overnachting en krijg en maaltijd en ontbijt bovendien.
Zo tref ik vaker onverwachte meevallers. Het heeft voordelen om niet te veel te regelen van tevoren. Dat maakt het meer mogelijk om zegeningen te ontvangen. Elke keer als iemand mijn waterflesje vult levert dat weer twee blije mensen op. Dat is dus beter dan de hele dag twee liter meer meedragen. En ach, die beekjes hier in de Ardennen zijn prima te drinken.
Inmiddels maak ik me niet meer zo'n zorgen over waar ik slaap. Vervelend is echter dat die andere pelgrims daar anders over denken en overal reserveren... Ik moet nog een middenweg vinden, maar wil het onbevangene niet verliezen.


  • 22 Maart 2012 - 21:49

    Cees:

    Hoi Marcel,
    Dat was een flinke wandeling vandaag.
    Handig toch weer he die mobiele telefoons, zelfs als je op pelgrimsreis bent .... haha.
    Nu onbevangen naar Namur meen ik mij te herinneren.
    groeten.

  • 22 Maart 2012 - 23:25

    Herman:

    Hoi Marcel,

    Twee liter meer en beekjes uit de Ardennen drinken.
    Denk aan de juiste vochthuishouding!
    Overdrijf niet en laat wat water over voor onze toch zo sympathieke zuiderburen.
    Het ga je goed!

    Respectvolle groet, Herman

  • 23 Maart 2012 - 09:12

    Liesbeth:

    Ik moest meteen denken aan Matteüs 6:25 t/m 34 (ik neem aan dat je als pelgrim in ieder geval een Bijbel bij je hebt!!) Goede reis en geniet van het mooie weer! Groetjes ook van Ephraim en de kinderen.

  • 23 Maart 2012 - 13:30

    Anton:

    dag Marcel,

    mag ik je de Ardense abdijen van Chimay, Orval en Rochefort aanbevelen als het drinken uit beekjes je gaat vervelen?

    groetjes, mede namens je collega's uit 't filmhuis,

    Anton

  • 23 Maart 2012 - 14:31

    Annelies Boshoven:

    Wat goed van je dat je er zo in staat...niet teveel reserveren om je onbevangenheid te behouden. Goede tip ook voor mij, als ik (hopelijk over een jaar of 2) de grote reis ga ondernemen. ik hoop voor je dat bij jou het weer net zo zonnig is als hier. Echt super!

  • 23 Maart 2012 - 19:48

    Jolanda Schilstra:

    Hoi Marcel, je bent al een eind opgeschoten hoor. Heel veel succes! Groetjes

  • 28 Maart 2012 - 18:26

    Cees:

    Vandaag in Frankrijk (28e) dik 40km! gelopen, petje af hoor!, dat is de moeite zeg. Vanuit Oignies-en-thiérache naar Léprom-les-Vallées (kan ik niet vinden op maps). lekker slapen deze nacht in het dorpshuis, en dat deze keer onder toeziend oog van Sarkozy.....
    Als je donderdag of vrijdag in Reims bent kan je vast weer een reisverslag maken...
    Groeten.

  • 30 Maart 2012 - 07:50

    Mama:

    Marcel mijn petje voor je af![papa kan een echte hollepet voor je afnemen]Wat zal je gastvrijheid,een leuk contact,goede voeten en benen waarderen!Ik denk vaak aan het lied:Op bergen en in dalen,ja overal is God.Een oud lied,maar toepasselijk.We bellen .Liefs mama

  • 31 Maart 2012 - 14:11

    Ric:

    Hoi Marcel, je maakt erg lezenswaardige reisverslagen! Ik kijk uit naar het volgende berichtje. Ben benieuwd waar je uithangt. Gaat het fysiek allemaal nog goed (geen blaren of andere voet/been/knie-klachten)?

    Goede reis

  • 31 Maart 2012 - 19:25

    Jessica:

    Nog lekker aan het lopen? Wat goed zeg, een soort B&B+ in het klooster/de kerk. Ik zal het als tip aan Roland doorgeven voor als hij straks aan zijn fietstocht naar Parijs begint.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Andenne

Santiago

Pelgrimage

Recente Reisverslagen:

22 Juni 2012

There and back again

26 Mei 2012

Burgos

16 Mei 2012

de bergen

13 Mei 2012

Arzacq-Arraziguet

12 Mei 2012

Boulangerie
Marcel

Op 6 maart begint mijn wandeling naar Santiago de Compostella. Ik hoop al mijmerend tijd te vinden voor het verwoorden van mijn bespiegelingen.

Actief sinds 29 Feb. 2012
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 20565

Voorgaande reizen:

06 Maart 2012 - 01 Juni 2012

Santiago

Landen bezocht: