de bergen - Reisverslag uit Uhart-Mixe, Frankrijk van Marcel Hol - WaarBenJij.nu de bergen - Reisverslag uit Uhart-Mixe, Frankrijk van Marcel Hol - WaarBenJij.nu

de bergen

Door: marcelhol

Blijf op de hoogte en volg Marcel

16 Mei 2012 | Frankrijk, Uhart-Mixe

Gisteren op tijd vertrokken om op tijd in Navarrenx te zijn, je weet wel, vanwege de bakker. Kom ik daar aan om kwart over twaalf, is die al dicht. Open om 16.15, tot 19.15. Tja, wat dan, verder gaan of ingaan op de uitnodiging, die ik een half uur daarvoor kreeg, van twee dames in een auto: 'we zijn een gemeenschap van 80 mensen, die leven als de eerste christenen.' Nou was ik daar een beetje terughoudend in, want ze zagen er wel erg alternatief uit. Dus was de keuze: ga ik in op wat er op mijn weg komt, of loop ik 12 km verder (mijn eigenlijke plan), maar dan zonder brood, of wacht ik tot de bakker open is en ga dan verder, met de kans dat er geen plek meer is...
Dus gelopen naar die gemeenschap. Dat was en tamelijk bizarre ervaring. Ze hadden daar de theorie /theologie dat God de twaalf stammen van Israël gaat herstellen, die zijn verspreid over de aarde, en dat een bepaalde stam (ik ben vergeten welke) in West Europa is, en dat zij die dus in feite al vast vormen. Ze geven zichzelf Joodse namen en scholen hun kinderen zelf. En op de avond dat ik er was, studeerden ze en nieuw dansje in. Ik mocht ook meedoen, maar kreeg ineens de briljante ingeving dat het na een dag lopen niet verstandig is om rondjes te dansen. Ze waren wel erg gastvrij. En ik kreeg een in eigen oven gebakken brood mee :-)
Morgen St. Jean Pied de Port. Daar ligt en pakketje voor me bij de post, maar ik kom er net achter dat de posterijen morgen gesloten zijn wegens hemelvaartsdag. Dus knip ik die etappe in tweeën. En dan hoef ik alleen nog maar dat stukje door Spanje...

  • 16 Mei 2012 - 18:50

    Annelies Boshoven:

    Wat heerlijk toch dat je ter plekke kunt beslissen hoe je verder gaat en wanneer, dat je de tijd aan jezelf hebt om van je oorspronkelijke plan af te wijken. Ga zo door! Leuk om te lezen allemaal...

  • 16 Mei 2012 - 20:38

    Cees:

    Dat is juist het mooie van zo'n reis, ook iets meemaken wat bizar/apart is, leuk... en nog een lekker ovenvers brood mee ook nog..joepie!!

  • 16 Mei 2012 - 21:00

    Liesbeth:

    Hahaha ik zie het al helemaal voor me hoe ze jou aan het dansen proberen te krijgen!!

    Dikke kus van ons allen!

    Gezegende Hemelvaartsdag.

  • 16 Mei 2012 - 21:11

    Ric:

    Bij het lezen van al je berichten denk ik: wow, wat maakt die Marcel mooie dingen mee. Je zou er zo een dagboek vol mee kunnen schrijven. (ik besef dat je nog maar een fractie hier beschrijft van wat je in werkelijkheid allemaal meemaakt). Je reis begint nu echt op te schieten, je bent in ieder geval over de helft. Goede voortzetting van je reis.

  • 16 Mei 2012 - 22:18

    Harm:

    De belevenissen die je beschrijft zijn een aaneenschakening van verrassingen; een stripverhaal met totaal verschillende plaatjes.
    Het is gewoon leuk om te lezen.

    De reis als doel.
    Ik wens je nog veel mooie momenten.

    Threa is dus weer terug uit Noord Korea en heeft het over heimwee.....
    En wat ik haar hoor vertellen lees ik ook in jou verhalen: ontmoetingen met medemensen maken een reis bijzonder.

    groeten van ons allemaal.

    Harm Threa Daniël Joram

  • 17 Mei 2012 - 07:39

    Papa:

    Marcel, Marcel wat een enerverende ontmoetingen en belevenissen allemaal. Wat zal dat wennen worden voor je in Nederland met al haar politieke geleuter en haar zg "bezuinigingen" terwijl de mensen van gekkigheid niet weten wat ze allemaal in de supermarkt in hun karretje proppen.
    Veel gezondheid en zegen gewenst.

  • 18 Mei 2012 - 07:30

    Nico De Jong:

    Omdat je ouders vanmorgen bij ons op bezoek komen, dacht ik ook aan jou op reis. Een bijzondere belevenis merk ik. Zoals ik zie nog niet te heet wandelweer. Goede reis verder.

  • 19 Mei 2012 - 12:27

    Janneke:

    Alleen dat stukje Spanje nog maar...
    Hopelijk levert dat net zulke verrassende ontmoetingen op als je tot nu toe hebt gehad. Ken je ook nog een beetje spaans?
    Geniet ze tijdens de laatste loodjes.

  • 20 Mei 2012 - 11:33

    Irene:

    Wat een leuke en enthousiaste verhalenverteller ben jij zeg, ik heb je verslagen met plezier gelezen, en volgens mij geniet je enorm van je tocht!
    Heel veel succes nog!

  • 22 Mei 2012 - 20:47

    Carolien:

    Roncesvalles, Pamplona (ditmaal zonder stierengevechten), Puenta la Reina, Cirauqui, Estella, Villamayor de Monjardin en vandaag Los Arcos. Sinds vrijdag komt alles bekend voor. Nog ruim drie weken te gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Uhart-Mixe

Santiago

Pelgrimage

Recente Reisverslagen:

22 Juni 2012

There and back again

26 Mei 2012

Burgos

16 Mei 2012

de bergen

13 Mei 2012

Arzacq-Arraziguet

12 Mei 2012

Boulangerie
Marcel

Op 6 maart begint mijn wandeling naar Santiago de Compostella. Ik hoop al mijmerend tijd te vinden voor het verwoorden van mijn bespiegelingen.

Actief sinds 29 Feb. 2012
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 20544

Voorgaande reizen:

06 Maart 2012 - 01 Juni 2012

Santiago

Landen bezocht: