Le Puy - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Marcel Hol - WaarBenJij.nu Le Puy - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Marcel Hol - WaarBenJij.nu

Le Puy

Door: marcelhol

Blijf op de hoogte en volg Marcel

01 Mei 2012 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Het heeft even geduurd voor ik op een plek kwam met internet, vandaar dat ik niet eerder een verslag had.
Inmiddels ben ik Le Puy al gepasseerd, maar doe even net alsof ik daar ben, dan komt daar tenminste een vlaggetje op de kaart...
Le Puy is, net als Vezelay, een belangrijke pelgrimsstad. Van Vezelay ging ik echter naar het zuiden en niet richting Limoges (het veelbelopen pad), omdat men zei dat dat zo veel mooier is. Het was een bijzondere wandeling, richting Le Puy, omdat ik zelf een route uitgestippeld heb, aan de hand van hoogtelijnen etc. Er loopt ook een pad, de GR 3, maar die gaat over elke bergtop en dus ook die van 1200 meter. Dat deed ik dus mooi niet en af en toe keek ik naar die besneeuwde toppen en dacht aan die stakkers die daar de GR volgen.
(Ik heb inderdaad, voor Le Puy, een Belgische pelgrim ontmoet die door 40 cm sneeuw moest stappen en bij plotseling opkomende dichte mist, waarbij je geen markeringen meer ziet...)
Ik ben aldoende drie keer in een plaats beland, waar ik maar het klokgelui volgde, bij een mis belandde en aldoende door de juiste persoon aan te spreken (of die mij aansprak) aan onderdak kwam.
Maar dan komt ineens Le Puy. Ben ik een van de velen. Dat is wel even wennen. Eerder kwam ik wel mensen tegen die dachten dat St. Jaques in Frankrijk lag, of die, wanneer ik zei dat ik naar St. Jaques onderweg was, reageerden met ´quelle Jaques?´ Sinds Le Puy ben ik ´weer zo´n pelgrim.´ Het is hier meer zoals in Spanje, dat je maar moet hopen dat er nog plek is in de herberg (de gite). Ik heb nog maar een keer ondervonden dat mijn slaapzak niet vorstbestendig is...

Inmiddels ben ik in Conques, maar daarover later meer.

  • 01 Mei 2012 - 19:00

    Miep:

    Lang geleden is het dat ik in Le Puy was met Frans en de jongens. Nu denk ik er weer aan door jouw verhaal. Goed, wat een prachtige reis maak je. Succes!

  • 02 Mei 2012 - 07:42

    Berend Vlieger:

    je loopt inmiddels wel erg ver oostwaarts; ik wens je daarom maar extra veel succes op je levensweg.
    Laat de stenen voortaan maar liggen. Ze verzwaren je weg.
    Jezus zei al dat we alle lasten maar op Hem moesten leggen.
    Je zou natuurlijk ook een ezel als gezelschap kunnen kiezen, kan die mooi je stenen dragen, maar ja moet je daar ook weer onderdak voor regelen.

  • 02 Mei 2012 - 13:31

    Annelies Boshoven:

    Wat lees ik nu??? Niet vorst bestendig? Maar dat is afzien zeg! Ben trots op je.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Santiago

Pelgrimage

Recente Reisverslagen:

22 Juni 2012

There and back again

26 Mei 2012

Burgos

16 Mei 2012

de bergen

13 Mei 2012

Arzacq-Arraziguet

12 Mei 2012

Boulangerie
Marcel

Op 6 maart begint mijn wandeling naar Santiago de Compostella. Ik hoop al mijmerend tijd te vinden voor het verwoorden van mijn bespiegelingen.

Actief sinds 29 Feb. 2012
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 20557

Voorgaande reizen:

06 Maart 2012 - 01 Juni 2012

Santiago

Landen bezocht: